Herkese Selam.

Bundan yaklaşık 3 yıl önce blog ve dergi deneyimlerimin üstüne bir de kitap çıkarma deneyimi koymak istedim ve zorlu bir yolculuğa çıktım.


Kısa romanım olan "Ya Başka Bir Hayat Mümkünse" basılı olsun istiyordum ama ne yapacağımı bilemiyordum. Çok fazla Youtube videosu izledim ve yazı okudum. Bu konuda bilgilendirici yazı oldukça az inanın. Ben de bu nedenle yaşadığım süreci sizlerle paylaşmaya karar verdim birilerine faydası olur diye. Zaten çok fazla da soru geliyordu.




Şimdi diyelim ki elinizde kitabınızın dosyası var. Öncelikle bu bir Word dosyası olmalı. Times Roman yazı stili ile 12 punto da ve satır aralığı 1.5 olacak şeklinde tamamlanmış olmalı.

Tüm bu formata uygun dosyanız hazır ve siz de bunu bir kitap haline getirmek istiyorsunuz ve çok heyecanlısınız ama nereden başlayacağınızı bilmiyorsunuz değil mi?

 4 ayrı yol var ve ben hepsini de denedim ve şimdi size bu yolları anlatacağım.


1. Öncelikle dosyanızı bilinen yayınevlerine göndermek...Mesela hangi yayınevleri bunlar?

İthaki, Can, Yapı Kredi, İş bankası, Epsilon, Destek, İletişim, Remzi v.s

Bu konuda korkmayın, cesur olun. Bu yayınevlerinin tek tek mail adreslerini Google'dan bulun ve onların istediği şartlara uygun olarak dosyanızı gönderin, kimisi özet, kimisi öz geçmiş istiyor. Tabii şu da var, her yayınevinin bir tarzı var yani kimi fantastik eser basarken kimi klasik kimi çocuk eserleri basıyor. Onu seçerek de gönderebilirsiniz elbette.

İstedikleri şeylerin hepsini hazırlayın ve onlara mail atarken kendinize de mail atın. Bu yöntem içinizi rahatlatacak bir güvenlik yöntemi. Aslında ben çalınma ya da ona benzer bir şey yaşamadım ama mail tarihi olası güvenlik açıklarına karşı elinizde bir belge ve tarih oluyor.

Ben dosyamı çok iyi yayınevlerinin hepsine gönderdim ve beklemeye başladım. Aylarca yıllarca... Kendime 1 yıllık bir süre tanıdım ve sadece bekledim. İthaki dışında hepsinden geri dönüş maili aldım ve hepsi de dosyamı nazikçe reddettiler değişik bahanelerle.



Bu yayınevleri genelde ünlü yazarlarla, tanıdık yazarlarla çalışıyorlar ve ilk eserinizde şansınız çok az ben de bunu bildiğim için fazla da üzülmedim. Kafaya takmıştım bir kere mutlaka dosyamı basılı hale getirecektim. Ve diğer yola geçtim.


2. Diğer yol daha butik, daha yeni yayınevlerine belli bir ücret vererek kitap çıkarmak.

Ama fiyat aralıkları çok değişken 1000 ile 10000 arasında değişiyor. Bu konuda da çok fazla yayınevi ile telefonda görüştüm. 

Ve sonunda kitabımı Platanus Publishing yayınevi aracılığı ile çıkardım. 500 adeti 1000 lira olarak Ekim 2021 de. İkinci baskı olursa telif alacağım 5 yıllık bir anlaşma yaptık kendileriyle.

Tabii fiyat o zamandan bu zamana çok değişti, malum ekonomi nedeniyle.

Dosyamı 1 ay için de kitap haline getirdiler. Yayınevlerinde editör kısmı her zaman istediğiniz gibi olmuyor ve bazı şeyler hem sizin hem onların gözünden kaçabiliyor. Size tavsiyem dosyayı göndermeden önce bir editörle ya da bir edebiyat öğretmeniyle çalışıp kelime ve cümle hatalarınızı en aza indirin.

Yayınevim ilgili bir yayınevi, sorularımı ve sorunlarımı çözmek için ellerinden geleni her zaman yapıyorlar. Her yerde yaygın dağıtım ağları olması nedeniyle kitabıma şu an D&R, İdefix başta olmak üzere bir çok kitabevinin internet sitelerinden ulaşılabiliyor. 




Reklam kısmında ise siz kendi çabalarınızla sosyal medyadan, televizyondan, çevrenizden yardım alarak kendi kitabınızı tanıtıyorsunuz daha çok.

Benim kitabım Ya Başka Bir Hayat Mümkünse şu an için iyi gidiyor diyebilirim.





3. Yöntem (E-kitap)

Bir diğer yöntem ise eserinizi internet aracılığı ile elektronik bir ortamda okurlarınıza sunmak olabilir.

Mesela; Publitory isminde bir site vardı şimdi kapandı. Ben orada masal kitabımı yayınlamıştım. Ama dediğim gibi böyle sitelerin sayısı az maalesef.

Bir diğeri de çoğunuzun bildiği Wattpad isimli site. Ben oraya da üyeyim. Küçük bir eserimi de orada yayınladım ve bir çok arkadaşı da takip ediyorum.

Burada çok fazla sayıda yazan kişi var, bazı eserler okumaya değer. Bu mecrada yazmak istiyorsanız buranın hakkını vermeniz lazım yani şöyle vaktinizi ayırmalı ve takipçilerinizle sürekli bağlantı halinde olmalısınız. Ben çok zaman ayıramıyorum ve bir de yazdıklarımın basılı olması daha çok hoşuma gidiyor.





4. Son Yöntem (Ücretsiz kitap basma yöntemi/ Kitapyurdu ya da Cinius)

Ben bu yöntemi yakın zamanda denedim. Dedim ya denemediğim yol kalmadı bu uğurda...

İlk kitabım basılı olarak çıkmıştı. Ama piyasada fiyatlar giderek artırıyordu.

Ben de bir deneme yapmak istedim ve masal kitabımı basılı kitap haline getirmek istedim. Dediğim gibi e-kitap halindeydi ve ilgili site kapanmıştı.

KitapYurdu Doğrudan Yayıncılık bu konuda hep aklımdaydı ve onların sitesine girdim. Dosyanızı gönderiyorsunuz ve yapmanız gerekenleri söylüyorlar size. Bazı evrakları internet üzerinden sisteme yüklüyorsunuz ve 2 yıllık bir sözleşme imzalıyorsunuz. Anında yüzde 50 telif ödüyorlar. Sattığınız her kitaptan hesabınıza yarı fiyatta ödeme yapılıyor.

Dosyayı gönderince editörleri tarafından sürekli mail geliyor, şurayı düzeltin şunu yanlış yazmışsınız gibi. Sonrasında dosya kabul edilince mizanpaj ve kapak kısmını kendiniz hazırlıyorsunuz. Ya bir ajanstan yardım alın ya da bu işi bilen birinden.

Ve benim masal kitabım Hayalci Cüce bu şekilde 6 aylık bir uğraş sonucunda basıldı yakın zamanda.

Tek dezavantajı kitabınızın sadece kitap yurdunun internet sitesinden temin edilebilmesi. Başka hiç bir mecrada satış olmuyor. Reklamınızı da yine siz kendiniz yapıyorsunuz.




Benim 3 yıllık deneyimlerimin sonuçları bunlardı arkadaşlar ve hepsini sizlere aktarmak istedim. Biraz uzun ve zorlu bir süreçti. Her şeyi kendi kendime öğrendiğim, üzüldüğüm, sevindiğim, zorlandığım deneyimler silsilesiydi hepsi de. 

Ama zaten kimse de kolay olacağını söylememişti. Ve benim önümde böyle bir yol gösterici yazı da yoktu inanın. Her bilgiyi sağdan soldan toplayıp kendime monte etmiştim.

Bu yazı bu nedenle uzun, çünkü süreç uzun. Ben de bu yolda yürümek istiyorum diyorsanız ve ne yapacağınızı bilmiyorsanız burada yazdıklarımdan yola çıkabilir ve kendinize bir yöntem seçerek başlayabilirsiniz.

Sormak istedikleriniz olursa yorumlar kısmına yazarsanız elimden geldiğince yardımcı olmaya çalışırım.

Kalın sağlıcakla...




50 Yorumlar

  1. Oldukça önemli bilgiler bende birçok yarışmaya aslında eserin basılması için katılmıştım ama eserin bire bir artık okuyucu ile ulaşmasını istiyorum ünlü yayınevleri kendilerince risk olarak görüyorlar yeni eserleri ya da pek önemsemiyorlar ben olumsuz dönüş dahi alamamıştım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın yarışmaya katılmakta güzel oluyor ama eser birebir okuyucu ile buluşunca daha güzel tabii...Yayınevlerinin ne zaman ne yapacağı belli olmuyor maalesef.

      Sil
  2. Emeğine sağlık Sevilciğim. Çok seçenekli, çok aydınlatıcı bir yazı olmuş🧿🧿👏👏🌺. Pek çoğumuzun istifade edeceğine eminim. İzninle bu yazıyı yakında kitap çıkartmayı düşünen bazı arkadaşlarımla paylaşmak istiyorum. En iyi dileklerimle 😍❤️🌺🤚

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Sibelciğim :) Beğenmene sevindim umarım yararlanan arkadaşlarımız olur, o sebeple yazdım zaten... Tabii ki ne demek :) Ne kadar çok kişiye ulaşırsa o kadar mutlu olurum :)

      Sil
  3. Çok faydalı bir içerik olmuş. Dikkate alacağım, teşekkürler. Süreç uzun fakat beklemekle de olmuyor. :) İthaki'nin dönüş yapmaması üzücü.
    Bazı yayınevleri de başka yere gönderilmemiş dosya istiyor. Tek tek nasıl bekleyeceğiz ki herkesin cevabını, zaten olumlu dönüş yapan olmuyor dediğin gibi.
    Wattpad'i direkt eliyorum, sevdiğim bir site değil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim canım beğenmene sevindim:) Süreç uzun bir süreç gerçekten de...
      Evet her yayınevinin kuralları farklı. Ben hepsine aynı anda gönderdim ve tam bir sene cevapları bekledim :) Baktım hep olumsuz diğer yollara geçtim işte...

      Sil
  4. Çok güzel ve ayrıntılı yazmışsın:))) Birçok kişi sorularına cevap bulacaktır yazı içinde eminim:))) Zorlu bir süreç, yayınevleri geri dönüş için keşke bu kadar bekletmese. Bu süreç heyecanlı olduğu kadar stresli de oluyor. Ben de düşünüyorum ama araya o kadar çok şey girdi ki ve bu aralar kendimi toparlamakla uğraştığım için seneye yapabilir miyim bilmiyorum? :))))
    Bu yazını hikayede paylaşacağım mutlaka, birçok kişi okusun, faydalansın:))))
    Bu arada ilk kitabını çok severek okudum, Hayalci Cüce'yi aldım ama okuyamadım benim tatsız olaylardan dolayı, okuyacağım inşallah:)))
    Wattpadde ben de vardım geçen sene, sildim hesabımı sonra, tekrar açmadım:)
    Yeni kitabının satışı çooook olur inşallahh:)))) Aklımda bir şey var bir ara sana instagramdan yazarım canım:))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim canım beğenmene sevindim :)) Umarım birçok insan faydalanır. Yayınevlerinin dönüşlerini beklemek epey zaman alıyor. Bence kendini toparlayınca en kısa zamanda sen de yapmalısın canım :)
      Paylaşımına çok memnun olurum :) Hayalci Cüceyi de umarım okuyunca seversin...
      Wattpad'de sevdiğim bazı arkadaşlar var onları okuyorum.
      Aminn inşallah canım çok teşekkür ederim :)) Sevgiler

      Sil
  5. Gerçekten zorlu bir süreç.. Yazmak bir yetenek ama yayıncı bulmak başka bir şey:) Ama en azından sizin gibi değerli bloggerlar bu konuda tecrübelerini paylaşarak yol gösteriyor:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen dediğiniz gibi yazmak zaten zor üstüne bir de bu işler epey yıprattı beni valla :) Çok teşekkür ederim bir faydası oluyorsa ne mutlu :)

      Sil
  6. Kitap bastırmak niyetinde olanlar için rehber niteliğinde bir yazı olmuş. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler beğenmene sevindim, umarım faydalanacak birçok kişi olur:)

      Sil
  7. Ne güzel bir yazı Sevilciğim, kutlarım. Kitap bastırmak isteyen yüzlerce arkadaş eminim not alarak okuyacak, faydalanacaklardır. Ben ünlü yayınevlerine hiç başvuru yapmadım. Onlar senin de dediğin gibi tıpkı tv sektörü gibi ünlülerle, tanıdıklarıyla çalışıyorlar, burunları Kaf dağında! Zülfü Livaneli, Orhan Pamuk, Ayşe Kulin vs. vs. ilk kez kitabını bastıracak bir insanın onlarla rekabet etmesi mümkün değil :( Benim amacım zaten farklı kitaptan çok dizi, sinema filmi olmaya yönelik yazıyorum ve tv sektörü çok acımasız, çok zor, onlar da belli, tanıdık senaryo yazarlarının dışında kimseyi içlerine almıyorlar. Neyse ki, sen ve senin gibi tatlış okurlarım var:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim Müjde Ablacım beğenmene sevindim :) Umarım faydalanan çok olur. Maalesef ünlü yayınevlerine ulaşmak hiç kolay değil dediğin gibi...Rekabete giremiyoruz bile.
      Senin senaryolar şahane ve dizi olarak izlemeyi çok isterdim. Ama o sektör de zor bir sektör. Ben keyifle okuyorum her zaman :))

      Sil
  8. son yöntem çok iyi görünüyor aslında, merak ettim

    hayalci cüce'nin basılı olması daha iyi olmuş bence :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet şu an için ücretsiz bir yöntem en azından.
      Basılı olarak durması daha iyi oldu bence de :)

      Sil
  9. teşekkür ederiz :) son zamanlarda blogcu arkadaşlarımız kitapyurdu'ndan bastırıyor, herhalde şimdilik en iyi yöntem bu gibi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. rica ederim deepcim :) yani ilk kitabımı çıkardığım yayınevimde iyi aslında ama eğer ücretsiz düşünüyorlarsa evet kitapyurdu uygun tabi :)

      Sil
  10. En kolayı son yöntem gibi geldi bana. Diğerleri ciddi sabır gerektiriyor ki o da bende hiç yok. Üniversitedeyken daha hevesliydim öykülerim basılsın diye ama birkaç kez deneyip geri dönüş alamayınca bir daha da şansımı denemedim. Emekli olunca bol vaktim olur, o zaman tekrar denerim şansımı diye avutuyorum kendimi :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uygun bir ücretle bastırdığım ilk kitabımın yayınevi de iyi aslında ama evet ücretsiz düşünenler için son yöntem de iyi. sabır taşına dönüyor insan valla :)
      Emekli olunca yazmak en güzeli, ben öyle yaptım :))

      Sil
  11. Çok faydalı bir yazı olmuş. Emeğine sağlık. Yakın zamanda kitap çıkarma gibi bir düşüncem yok ama ilerleyen yıllar için planlarım var. O zaman bu yazdıkların aklımda olacak.

    Kitapların daha çok kişiye ulaşır umarım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim beğenmene sevindim :) Umarım ileride kitabın çıktığında senin için en kolay en güzel yöntemi seçersin ve bol okurun olur:)
      İnşallah öyle olur çok teşekkürler :)

      Sil
  12. Çok ama çok önemli bilgiler vermişsiniz. :) Teşekkür ederiz...

    YanıtlaSil
  13. Kitap çıkarmayı düşünen arkadaşlarımız için bilgilendirici ve destekleyici bir yazı yazmışsınız. Benim öyle bir düşüncem olmamasına rağmen çok faydalı buldum ve sayenizde bu konuda bilgi sahibi oldum. Teşekkür ederim. Kitabınızın da bol okuru olur umarım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim beğenmene sevindim. Umarım faydalananı çok olur :) Elimden geldiğince bildiklerimi ve yaşadıklarımı paylaştım.
      Amin umarım öyle olur :)

      Sil
  14. Çok bilgilendirici bir yazı olmuş. Evet, maalesef fiyatlar uçtu gitti. Ben de 1000 TL ödemiştim. Ama şu an ki fiyatları görünce şaşırıyorum. Her şey artık ateş pahası. Ben de Cinius Yayınlarını biliyorum. Komşumuzun kitabı o yayından çıkmıştı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim İremcim beğenmene sevindim :) Evet artık 1000 liraya basan da kalmadı fiyatlar uçtu gitti. Cinius da var evet kitapyurdu gibi ücretsiz onlarda...

      Sil
    2. Dün Hayalci Cüce'yi bitirdim. Çok hoş bir masal kitabıydı. Açıkçası basımını çok beğendim. Kitapyurdu Doğrudan Yayıncılık'tan değil de sanki çok popüler bir yayınevinden çıkmış gibiydi. Kapak tasarımı olsun, dizaynı olsun çok kaliteliydi. 😇💜

      Sil
    3. İremcim okumana ve beğenmene çok sevindim:)) Açıkçası ben de çok beğendim, bu kadar kaliteli bir baskı beklemiyordum, çok içime sindi:) Teşekkür ederim canım:)

      Sil
  15. Kaleminize sağlık. Çok değerli bilgiler. Maalesef her şeyin fiyatı uçtu, gitti. Sevgiler…

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim begenmenize sevindim. Evet maalesef fiyatlar uçtu gitti. Sevgiler:)

      Sil
  16. Benim için altın değerinde bilgiler oldu bunlar çok teşekkür ediyorum....

    YanıtlaSil
  17. Çok değerli bilgiler vermişsiniz teşekkürler. :) Daha önce duymadığım şeyler öğrendim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim faydalı olmasına sevindim :)

      Sil
  18. Bende yakın zamanda ithaki yayınevine gönderdiğim dosyanın geri dönüşünde onay alınmadığından söz eden mail aldım. Sadece Ithaki yayınevine göndermiştim. Bu aralar kitap dosyasının üzerinde çalışmalar yapıyorum. Başka yayinevlerini de denemeyecegim. Umarım istediğim sonuca ulaşırım. Bu değerli paylaşım için sizlere teşekkür ediyorum, emeğinize sağlık. Kitabınız bol okurlu olur umarım, saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ithaki 'den olumsuz da olsa cevap almak da bir şeydir çünkü hiç cevap yazmıyorlar. Bence de diğer yayinevlerini deneyin. Umarım güzel cevaplar alırsınız en kısa zamanda.Çok teşekkür ederim sağ olun )

      Sil
  19. Selam güzel bir yazı olmuş. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  20. kıymetli deneyimlerinizi bizlerle paylaştığınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil