Selam sevgili fotoğraf severler  ve dostlar;

    Hatırlarsanız sizlere başka bir yazımda " Dijital Fotoğrafçılık Hakkında Her Şey " isminde yeni çıkan bir kitaptan bahsetmiştim.Yazının tamamına  https://sevilcevirgen.blogspot.com/2018/02/dijital-fotografcilik-hakkinda-her-sey.html   bu linkten ulaşabilirsiniz.

    Bugün sizlere yine bu kitapta da bahsedilen ve fotoğrafçılıkta çok önemli bir konu olan Kompozisyon konusu hakkında bilgi vermek istiyorum.

 Kitap şöyle anlatıyor bu konuyu;

"ne yazık ki DSLR makinelerin yapamadığı tek şey, fotoğraflarınızda kompozisyonu sağlamak."

 İyi kompozisyonlar yakalamak için nelere dikkat etmeliyiz kısmını ise bölüm bölüm ayırmış;
Önemli alt başlıklara gelecek olursak;

1-ALTIN ORAN ( 1/3 KURALI) ; Diyelim ki manzara fotoğrafı çekiyorsunuz ya da başka bir konu.Kameranızın vizörünü  hayali yatay ve dikey çizgiler aracılığı ile 9 eşit dikdörtgene bölün. Objenizi, kesişen 4 ana noktadan birine yerleştirin ve fotoğrafınızı  öyle çekin.

Kendi öz portrem,çeken de benim , şimdilerde selfie denilen şekilde..Farkındaysanız 4 ana noktanın bir bölümüne portreyi yerleştirip diğer yerleri boşta bırakıyorum.





2- ÇİZGİLER : Doğal ya da yapay çizgiler kompozisyona güç katar. Bunlar yatay ,dikey, çapraz her tür çizgi olabilir.
Fotoğraf Ankara yakınları Nallıhan Kuş Cennetinden..Dikey çizgiler ile etkili bir kompozisyon oluşturmaya çalıştım.





3-PERSPEKTİF: Sanatın bir çok alanında önemli bir konu ve tabii fotoğrafçılıkta da..Derinlik etkisi vermek için kullanırız.Üst üste bindirme ya da benzer boyutlu nesneleri kadrajlayabiliriz.

Aşağıdaki fotoğraf ise PhotoShop tekniği ile 2 farklı manzarayı bindirme tekniği ile elde ettim amacım belli bir derinlik vermekti. Erciyes Dağı ve Pamukkale fotoğraflarını birleştirdim.




       
4-SADELİK: Anlatmak istediğiniz konuyu sadeleştirmek her zaman işinize yarar.Konulara ve görüntülere basit bakmak önemlidir.

Bu fotoğrafta Karadeniz de sislerin içinde kalınca ortaya çıktı.Ağacı en sade haliyle görüntüledim elimden geldiğince.





5- SİMETRİYİ ARAYIN; Mimaride ,köprüler, elektrik direkleri ve daha  pek çok yerde simetri yakalayabilirsiniz.

Mesela ben aşağıdaki fotoğrafta, bir antik tiyatroda tepeden bir çekim yaparak simetri yakalamaya çalışmıştım.





Genel hatlarıyla dijital fotoğrafçılıkta kompozisyon konusunu aktarmak istedim. Tüm başlıkların altındaki örnek fotoğraflar bana ait..Biliyorsunuz 20 yılı aşkın bir süredir fotoğraf çekiyor,fotoğraf yapıyor ve inceliyorum..

Hem yazmayı hem fotoğrafı sevince de ortaya böyle fotoğraf yazıları çıkıyor. Umarım bilgilendirici olmuştur sizler için.

Daha detaylı bilgiler için sizlere yukarıdaki linkte bahsettiğim kitabı okumanızı öneririm .

Sevgiyle Düşle kalın...











   

25 Yorumlar

  1. Fotoğrafları düzenlemeden paylaşayım diyorum, sonra bir gülme geliyor vazgeçiyorum... Fotoğraf düzenleme zamanımın büyük bir bölümünü mejgul ediyor... Bir taraftan eğlenceli bir taraftan da asla bir kalıba girmeyen bir hobisel meşgale... Her fotoğraf ayrı bir ilgi bekliyor... Anlatım dili ve konu bakımından güzel bir içerik... Kolaylıklar dilerim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) düzenlemeden paylaşmak neredeyse imkansız benim için de..Çok zaman alıyor tabii bu düzenlemeler ister istemez.Arşivde 20 yıllık fotolar bile var düzenleme bekleyen.Haklısınız her biri ayrı ilgi bekliyor. Beğenmenize sevindim çok teşekkürler..

      Sil
  2. Oooo siz bayağı uzmanlaşmışsınız bu işte..Henüz fotograf makinesi alamadık ama alırsam sizin bu değerli bilgilerinizden kesin yararlanırım..Resimler harika, ağaç çekimi hoşuma gitti..Emeğinize sağlık..😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay sağ olun efenim umarım öyledir :) İnşallah bir gün fotoğraf makineniz olur da siz de doya doya çekim yaparsınız.Ağaç evet sağ olun Karadeniz'de çekmiştim begenmenize sevindim :)

      Sil
  3. doğada salınarak fotoğraf çekmek resmen terapi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hem de nasıl :) hem doğa hem sanat daha ne olsun di mi ..

      Sil
  4. saooool :) ben de bir canon kullanıyom gayet güzel :) senden öğreneyim biraz bişiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne demek deepcim :)
      canon ' un mu var iyiymiş bende de sony var ama ben compakt bir olympus makine kullanıyorum bu sıralar çok pratik oluyor..
      :) üstteki linkteki kitabı da tavsiye ederim ayrıca bu konuda çok bilgi anlatıyor.

      Sil
  5. Sağ olun ,aslında teknik terimler fazla ama ben elimden geldiğince sade ve anlaşılır bir şekilde anlatmaya çalıştım..Bence siz de güzel fotoğraflar çekebilirsiniz sık deneme yapmak çok işe yarıyor:) Çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  6. güzel bilgiler için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  7. Me encantan todas tus fotografias
    xx

    YanıtlaSil
  8. Dijital fotoğrafçılık konusunda güzel bilgiler var gerçi ben fatoğraf makinesi kullanımı ile ilgilide bir yazınızı okuyup bayağı fayda sağlamıştım böyle okuya okuya sonra da tabi uygulayarak daha iyi çekimler yapacağız teşekkür ederiz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim faydalı olmasına çok sevindim, fotoğrafçılıkla ilgili bildiklerimi paylaşmayı seviyorum..
      evet bilgi ve tabii ardından bolca pratikle harika fotolar elde edilebilir..

      Sil
  9. Örnek fotoğraflar,konuyu çok daha iyi anlamamızı sağlamış.Fotoğraf çekerken bu ayrıntılara daha çok dikkat edeceğim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet canım örnek fotoları özellikle koymuştum işe yaramasına sevindim :)
      İyi çekimler :)

      Sil
  10. bu fıstık yazını bilokuma koyduuuum :)

    YanıtlaSil
  11. Görseller ile destekleyerek anlatmanız çok iyi olmuş. Faydalı bilgiler için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmenize çok sevindim :) Evet görsellerle konuyu desteklemek istemiştim, faydalı olması beni mutlu etti sağ olun :)

      Sil
  12. Kartpostal gibiler elinize sağlık, ben shop yapmayı bilmiyorum milletin insta forolarıyla bu yüzden yarışamıyorum, sadece güzel profil çekmeyi bile öğrenebilsem bana kardır :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) aslında fotoğraf düzenleme programlarından birini cep telefonunuza yüklerseniz çok işinize yarar o zaman instada yarışı siz kazanırsınız eminim :)
      fotoğraf düzenleme programları ile ilgili bir yazım vardı blogta belki işinize yarar..
      bu arada fotolarımı beğenmenize çok sevindim..

      Sil