Çocukluğumda en sevdiğim şeylerden biri de  ben okuldan geldikten sonra yemeğimi yerken kapının çalması, sütçünün gelmesi ve annemin tencerelere doldurttuğu sütü kaynatmasıydı.  Niye derseniz, mis gibi tazecik sütü kaynadıktan sonra ılıtıp lıkır lıkır içmeyi çok severdim. Her ne kadar kaymağını ayırsam da o kaymak sonra birikir, kahvaltıda balla kavuşur, ekmeğime konardı. 

 

Sonra aradan yıllar geçti. Ben büyüdüm. Haliyle biraz azalttım süt içmeyi. Ama yine de hiç vazgeçmedim süt sevgimden. 

Eskisi gibi sütçü gelmiyor kapıya ama her yerde açıkta satılan süt görmeye başladım.  Neredeyse her köşe başında açık süt bidonları var. Her ne kadar kaynamış sütü bardağa koyup ılıttıktan sonra içmeyi özlesem de açıkçası ben açık süt almıyorum. Çünkü güvenemiyorum. Sizde de öyle mi? 

Açık sütlerin nereden geldiğini tam bilmiyorum. Bunca virüs, bakteri, mikrop ortalıkta dolaşırken ben bu sütleri güvenip alamıyorum. Bu konuda biraz araştırma da yaptım. Açık süt hakkında öğrendiklerim bu konudaki şüphelerimi haklı çıkardı. 

 

Öncelikle en şaşırdığım nokta şuydu; açık süt aldığımızda evde kaynatırken besin değerinde ve vitaminlerinde ciddi kayba neden oluyoruz. Zaten çocuklar ve yaşlılar sütü özellikle besin değeri için tüketiyor. Onu  da neden kaybedelim ki?  Ayrıca ambalajlı UHT ve pastörize sütler kontrollü bir şekilde ısıl işlemden geçtiği için besin değerini korurken, insan sağlığına zararlı mikrop ve bakterilerden arındırılıyor. Ama açık sütler denetlenmediği için bu sağlık riski hep var. Çok ürkütücü!

 

Bir de “ısıl işlem” kulağıma biraz garip gelmişti ki onu da araştırdım. Isıl işlem dediğimiz şey zaten tüm dünyada insan sağlığına zarar verme potansiyeli yüksek mikroorganizmaların sütten uzaklaştırılması amacıyla uygulanan bir teknolojik yöntem. Bu yöntem esnasında sütlere katkı maddesi de eklenmiyor. Ayrıca Isıl İşlem Görmüş İçme Sütleri Tebliği diye bir tebliğ var ve sütler bu tebliğe uygun olarak ısıl işlemden geçiriliyor. Tabii bir de işin teknolojik boyutu var. Isıl işlem olarak kullanılan pastörizasyon ve UHT teknolojileri, tüm dünyada kullanılan, sağlık otoriteleri tarafından da kabul edilmiş en ileri teknolojiler. Teknolojiye güvenmenin ve kendi faydamıza kullanmanın güzel bir örneği yani süt meselesi.

Ben bu nedenlerle ambalajlı sütleri tercih ediyorum anlayacağınız. Zaten açık süte en başında soru işaretiyle yaklaşırken, şimdi bu araştırmalarımla tamamen uzaklaştım, ambalajlı pastörize ve UHT sütlere güvendim. Eğer hala soru işaretleriniz varsa lütfen konuyu burada bırakmayın ve siz de biraz araştırın. 

Bir boomads advertorial içeriğidir.

24 Yorumlar

  1. pandemi sürecinde, ve özellikle yaz aylarında bence de en güvenlisi kutu sütler.. yazın hiç bir soğutma sistemi olmayan araçların içinde satılan sütler de katkısız olamaz bence..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet bende aynı fikirdeyim. Pandemi nedeniyle açık sütlere daha çok dikkat etmek gerektiğini düşünüyorum üstelik bir çoğuna su karıştırılıyor maalesef..

      Sil
  2. Kaynadıkdan sonra bakteri falan kalmaz tanıdık sütçüden alırsanız sorun olmaz Sevil hanım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Valla bir dönem denedim ama ben de yine de açık sütlere karşı bir güvensizlik söz konusu..Kutu sütle kafam daha rahat:)
      Teşekkür ederim güzel yorumunuz için :)

      Sil
  3. Günaydın nasılsın? Brezilyalıyım, Rio de Janeiro'dan ve blogum için yeni takipçiler arıyorum. Ve seninkini zevkle takip edeceğim. Mesafe ne olursa olsun yeni arkadaşlar da kabul edilir.

    https://viagenspelobrasilerio.blogspot.com/?m=1

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. Thank you for your comment and follow up
      I will also visit your blog

      Sil
  4. Bilemiyorum hangisi sağlıklı her uzman farklı bir sey söylüyor. Hatta uzmanların bile dönem dönem dedikleri birbirini tutmuyor. :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uzmanlar bu konuda ikiye ayrılsa da ben kutu süt kullandığım da kendimi daha iyi hissediyorum canım :)

      Sil
  5. Aaa reklammış! En sağlıklısı bizce bir çiftlikte bir ineğe sahip olup,bundan süt sağıp içmek.. 🙂 Ama tabii herkesin bir çiftliği,bir ineği olmadığı için mecburen kutu-ambalajlı sütler alternatif olarak karşımıza çıkıyor..Ama tabii bunlarında pek sağlıklı olduğu söylenemez..UHT MHT falan hepsi hikaye bizce ama işte alternatif yok..Muhtacız..😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :)) en güzeli tabii ki kendi ineğinin olması ama yaşadığımız hayatta bu pek mümkün olmuyor tabii :)
      O zaman da bizim için daha sağlıklı olduğunu düşündüğümüz alternatifler iyi oluyor tabii :)

      Sil
  6. açık süt hiç görmedim, nerde var ki yaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben açık süt demedim ki,bir ineğe sahip olup,sütünü sağıp,içmek en sağlıklısı dedim,tabii kaynatmak koşuluyla..😊

      Sil
    2. deepcim ben ankaradayım bizim burda haftada bir iki açık sütçü mutlaka geçer dürüdürüdüttt diye değişik bir kornası var ama ben almıyorum ondan süt müt :)

      Sil
    3. Ertuğrul bey evet kendi ineğini sağmak keyifli olurdu :)

      Sil
  7. Araştırmalarınıza ve düşüncenize saygım var. Kırsal bölgede yaşadığım için sütümün kimin elinden geçtiğini biliyorum. Ambalajlı süt kim bilir nasıl bir ortamda ve nasıl bize ulaşıyor ? Bakış açısı tamamen. Yoksa size saygı duyuyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağolun ..Sizin avantajınız yaşadığınız yerdekilerin tanıdık bildik olması .Kutu sütler de yukarıda bahsedildiği gibi ısıl işlemden geçiyorlar fabrikalarda ve ileri teknoloji uygulanıyor ,bu da bana güven veriyor açıkcası..Ben de sizin fikrinize saygı duyuyorum elbette ki.

      Sil
  8. Bu tartışma hiç bitmeyecek galiba Sevilciğim. Seni mimledim. Son paylaşımıma uğrarsan çok memnun olurum. Sevgilerimle :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay evet canım yaa :) Tartışma sürer gider..
      A tabii uğrarım bloguna teşekkürler :)
      Sevgiler..

      Sil
  9. Boa tarde. Obrigado por você fazer parte da minha lista de seguidores. Parabéns pelo seu blogue, saibas que esse brasileiro admira o seu trabalho.

    YanıtlaSil

  10. Hello your wellcome
    And also your blog is very nice
    Greetings to brazil..

    YanıtlaSil
  11. Ambalajsız süt hiç girmezbizim eve ☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynıymışız canım😊 bizim eve de ambalajsız süt girmiyor 😊

      Sil
  12. Açık sütten korkuyorum Sevilcim, ayrıca çok uzun süre kaynatmak gerekir mikroplarının ölmesi için, ambalajsız süt almıyorum ama bizim bu mütevazi mahallede çoğunluk açık süt alıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen Müjde Ablacım ben de pek güvenemiyorum açık sütlere.Kaynatsak bile tam emin olamıyorum o nedenle ambalajlı sütleri tercih ediyorum.
      Sevgilerimle :)

      Sil