Herkese Merhaba. 

Bu ay ki Blogları Canlandırma Projesi konumuz fantastik. Daha doğrusu Harry Potter ve Yüzüklerin efendisi gibi epik, fantastik ya da fantastik türüne dahil olan her şey.

Ben de bu konuya Ursula K. Leguin'in "Mülksüzler" isimli romanından bahsederek dahil olmak istedim.

Fantastik edebiyatın kraliçesi Ursula K. Leguin'dir bana göre. Kendisine özel bir hayranlığım vardır.

Mülksüzler ise yazarın en önemli eserlerinin başında gelir.





Konusuna gelince;

Roman kendilerine Odocu diyen küçük bir dünya insanı anlatıyor. İsimlerini toplumlarının kurucusu olan Odo'dan alıyorlar.

Urras ve Anarres adında iki gezegen var. Urraslı Odo gezegendeki kapitalist düzene karşı bir hareket başlatır ve Annares gezegenine göç eder. Romandaki olaylar ise tüm bunlardan 150 yıl sonra başlar.

Bizim başkahramanımız ise Shevek ve Annares'te yaşıyor. Bu ilginç bir dünya özgür ama koşullar kötü yani diğer gezegenin tam zıddı.

Anarres gezegeninde aile kavramı yok, evlilik resmi bir boyutta değil zaten bu gezegende resmi bir şey yok yani her tür yönetici ve mülkten uzaklar o yüzden mülksüzler.Çocuklarını bile mülkiyetçi bir tavırla sahiplenmiyorlar falan. Ünvan yok özel mülk yok para yok, gönüllülük esası ile çalışılıyor, zorunluluk yok özgürlük çok...

Kısaca konuyu özetleyecek olursam; 

Shevek fizikçi ve bir fizik kuramı buluyor çok önemli bir kuram bu. Ancak kendi gezegeni bu kuramı onaylamıyor ve orada bir çatışma yaşıyor. O da diğer kapitalist gezegene gidiyor ve büyük bir ilgi ile karşılanıyor. Ama sonra anlıyor  ki oradaki yönetim güç ve hırsları için istiyorlar bu kuramı. Ve böylece Shevek'in kaçış planı başlıyor.

Eser ütopik bir tarzda olsa da yazarın sistemleri kapitalizm, komünizm, anarşizm gibi kavramları iyi ve kötü yönleri ile irdelemesi ve bunu bizlere hayali,fantastik,bilim kurgu bir şekilde vermesi oldukça etkileyici aslında. Yazarın zekasına saygı duyuyorsunuz okurken.

Sakin bir kafayla okunması gereken bir kitap olduğunu düşünüyorum. Bilim kurgu ve fantastik edebiyat sevenler mutlaka okumalılar bence.

 


28 Yorumlar

  1. Yazarın kitaplarını okumadım. Bu kitabını kardeşim önermişti ama alıp okuma fırsatım olmadı henüz:))) Çok çok merak ettiğim kitaplardan biri:) Okuyan birkaç arkadaşım, anlaşılması zor bir kitap olduğunu söylemişti, bir yandan da çok fazla övmüşlerdi:)
    Senin yorumundan sonra almayı hızlandırsam iyi olacak, emeğine sağlık:))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel bir kitap canım okursan beğenirsin anlaşılması zor değil de yani sakin kafayla okumak daha iyi olur .
      Bu arada iyi bayramlar dilerim:)

      Sil
  2. Yazarın Yerdeniz kitabını okumuştum. Dili masalımsı ve insanı kendine çekiyor. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de Yerdenizi merak ediyorum evet kesinlikle masalsı bir dili var yazarın:)
      Bu arada iyi bayramlar dilerim:)

      Sil
  3. Yazarı henüz okuma fırsatı bulamadım. Konuyu okuyunca daha çok distopik ve bilim kurgu gibi geldi. Tanıtım için teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen canım distopik bilimkurgu tarzda yazıyor yazar.
      Bu arada iyi bayramlar diliyorum:)

      Sil
  4. Yazarın kitaplarını okumaya fırsatım olmamıştı ama yaz bitmeden okumak istediğim kitaplar listeme ekledim, kaleminize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okursan beğenirsin:)
      Bu arada iyi bayramlar diliyorum:)

      Sil
  5. Okumadığım bir kitap fakat notumu aldım. Bu projeyi çok seviyorum! 💚💚💚

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu proje çok güzel evet:)
      Bu arada iyi bayramlar diliyorum:)

      Sil
  6. kitap da yazar da efsanee :) ivit bağzen fantastik bağzen bilimkurgu yazıyooo :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet ya bence de efsane bir yazar ve kitap:) evet dedigin gibi yazıyor:)
      Bu arada iyi bayramlar diliyorum deepcim:)

      Sil
  7. Geçen yıl okumuştum ama Ursula bana göre daha çok Bilimkurgu yazarı, ya da ütopya; fantastik değil gibi. Fantastik deyince Robert Jordan'ı tek geçerim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ursula da her şey var evet bilim kurguya da kayıyor tarzı:)
      Oo Robert Jordanı biliyorum çok iyi kesinlikle.
      Bu arada iyi bayramlar diliyorum:)

      Sil
  8. Kapitalizm, komünizm.. ve fantastik/bilim kurgu. Bir arada olmaları bi' hayli ilgi çekici. Yazarı okumak istiyordum fakat bu kitabını ilk defa görüyorum. Tanıtım için teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet tüm bu kavramlardan bahsetmesi çok ilgi çekici kesinlikle:)
      Bu arada iyi bayramlar diliyorum:)

      Sil
  9. Çok istememe rağmen henüz bir kitabını okuyamadım ancak sen öyle güzel aktarmışsın ki kitabı, heveslendim. :) Tanıtım için eline sağlık canım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Saol canım:) okursan seversin eminim :)
      Bu arada iyi bayramlar diliyorum Momentoscum:)

      Sil
  10. Yazar sık sık karşıma çıkıyor. Çok merak ediyorum. Henüz hiçbir kitabını okumadım ama birçok kitabını okuyacağım diye not aldım. Artık yolumuz ne zaman kesişirse :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet yollar ne zaman kesişirse:)
      Kesinlikle harika bir yazar.
      Bu arada iyi bayramlar diliyorum:)

      Sil
  11. konusunu çok beğendim. Okuyacaklarımın arasında kesinlikle teşekkür ederimm

    YanıtlaSil
  12. Aa, çok iyiymiş. Komünizmde yaşanmaz tamam da buradaki komünist+anarşist toplumda yaşamak çok tuhafmış. İedeale yakın tam bir kapitalist, tam bir komünist tam bir anarşist ve galiba daha fazlası bu. Bir sosyolog ve siyaset bilimci olarak çok sevdim kitabı. Okumak isterim. Teşekkürler!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet iyiydi, farklı bir toplumdu ve yaşamları ve bazı kuralları ya da kuralsızlıkları da öyleydi, değişikti yani :)) Ne güzel bir sosyolog ve siyaset bilimci olarak sizin bu kitabı değerlendirmeniz ve görüşünüzü ayrıca merak ettim şimdi :) Okursanız görüşlerinizi okumak isterim :)

      Sil
  13. yerdeniz öykülerini okumak istiyordum bu kitabı da not edeyim ^^

    YanıtlaSil